Problematyka karmienia i jedzenia u dzieci – praktyczne podejście interdyscyplinarne. Konferencja online

Problematyka karmienia i jedzenia u dzieci – okiem interdyscyplinarnego zespołu specjalistów.

Konferencja zakończona

Katarzyna Wysocka
Katarzyna Wysocka

Zapraszam serdecznie na konferencję online w pełni poświęconą problematyce karmienia i jedzenia u dzieci. Tematy, które zaprezentują prelegenci dotyczyć będą kluczowych kwestii m.in. mechanizmów posturalnych mających wpływa na karmienie/jedzenie, rozszerzania diety w aspekcie umiejętności rozwojowych, neofobii żywieniowej i sposobach wsparcia, karmienia u dzieci po urazach, a także samoregulacji żywieniowej i miostymulacji wspierającej karmienie. Zespół prelegentów tworzą wysokiej klasy specjaliści-praktycy z dziedzin: neurologopedii, logopedii, fizjoterapii, terapii SI, psychologii, dietetyki, pedagogiki. Konferencja została podzielona na 3 dni, a właściwie 3 naukowe wieczory 🙂

Każdy uczestnik otrzyma certyfikat uczestnictwa w konferencji oraz 14-dniowy dostęp do nagrań.

Serdecznie zapraszamy! 🙂

DZIEŃ I – 7.12 (środa)

18:00 – Metoda baby led weaning jako forma wprowadzania pokarmów uzupełniających zgodnie z umiejętnościami rozwojowymi niemowlęcia

Anna Piszczek

Podczas wykładu omówione zostaną założenia metody baby Led weaning w kontekście umiejętności rozwojowych dziecka w okresie niemowlęcym.

Agenda:

  1. Definicja metody baby led weaning, odniesienie do właściwego znaczenia nazwy, prawidłowego definiowania metody.
  2. BLW jako pierwotna metoda RD
  3. Umiejętności fizyczne i ustno – twarzowe niemowlęcia a rozpoczęcie BLW
  4. Rozwój dziecka a BLW
  5. Trudności w RD a BLW
Anna Piszczek

Anna Piszczek

Czytaj bio

Agnieszka Słoniowska

Czytaj bio

19:15 – Mechanizmy posturalne a funkcja karmienia niemowlęcia

Agnieszka Słoniowska

Wykład będzie omawiał procesy dojrzewania kontroli posturalnej niemowlęcia oraz ich związek z gotowością do funkcji karmienia.

Agenda:

  1. Fazy kontroli motorycznej.
  2. Reakcje prostowania i równoważne, a kontrola głowy, kończyn i strefy orofacjalnej
  3. Pozycjonowanie- stabilizacja czy aktywizacja?
  4. Praktyczne ujęcie:
  5. Pozycjonowanie do karmienia dziecka samodzielnie niesiedzącego, oraz gotowego posturalnie do rozszrzania diety o pokarmy stałe.

DZIEŃ II 8.12 (czwartek)

Neofobia pokarmowa- jak ją rozgryźć?

Marta Baj-Lieder

Podczas wykładu przybliżony zostanie temat neofobii rozwojowej. Omówione zostaną cechy charakterystyczne neofobii, przedstawione zostaną czynniki mające wpływ na poziom natężenia niechęci do jedzenia w tym okresie, jak również propozycje wsparcia dziecka i rodziny w tym szczególnym czasie.

Agenda

  1. Jak jedzą dzieci?
  2. Neofobia- dylemat wszystkożercy
  3. Jak jedzą dzieci na etapie neofobii pokarmowej?
  4. Czynniki wpływające na poziom natężenia neofobii
  5. Ekspozycja czyli podstawa wsparcia dziecka na etapie neofobii
  6. Responsywne karmienie jako klucz do sukcesu
Marta Baj-Lieder

Marta Baj-Lieder

Czytaj bio
Agnieszka Polak

Agnieszka Polak

Czytaj bio

19:15 – Rehabilitacja zaburzeń karmienia u pacjentów pourazowych. Opieka nad pacjentem od diagnostyki i wczesnej rehabilitacji, aż do terapii gabinetowej.

Agnieszka Polak

W trakcie wykładu przedstawiony zostanie najczęstszy obraz pacjenta pourazowego, który w stanie stabilnym rozpoczyna kompleksowy proces rehabilitacji, w tym tej dotyczącej zaburzeń karmienia.

AGENDA:

  1. Profil pacjenta po urazie komunikacyjnym.
  2. Rola interdyscyplinarnej opieki nad pacjentem w trakcie hospitalizacji.
  3. Opis najczęstszych zaburzeń karmienia u pourazowego pacjenta.
  4. Złoty standard w diagnostyce zaburzeń karmienia u pacjenta w interdyscyplinarnej perspektywie.
  5. Proces szpitalnej rehabilitacji zaburzeń karmienia.
  6. Pacjent opuszcza szpital-propozycje współpracy między ośrodkowej.

DZIEŃ III – 9.12 (piątek)

18:00 – Skąd dziecko wie, ile jeść? Jak wiedza na temat samoregulacji może pomóc nam wspierać dziecko z trudnościami w jedzeniu.

Zuzanna Wędołowska

W czasie wykładu przedstawione zostaną podstawowe fakty i mity na temat samoregulacji żywieniowej dzieci. Omówione zostaną również najczęstsze nieprawidłowe przekonania na jej temat oraz to, w jaki sposób mogą one wpływać na zachowania specjalistów oraz rodziców w obliczu trudności żywieniowych dziecka.

Agenda

  • Samoregulacja żywieniowa – podstawowe mechanizmy, rozwój umiejętności samoregulacyjnych z wiekiem, znaczenie samoregulacji dla zdrowia.
  • Zaburzenia samoregulacji – czy to realny problem?
  • Powszechne błędne przekonania rodziców i specjalistów na temat samoregulacji żywieniowej dzieci.
  • Znaczenie modyfikacji błędnych przekonań rodziców dotyczących samoregulacji dzieci w procesie terapii trudności żywieniowych.
  • Wspieranie samoregulacji żywieniowej dzieci – karmienie responsywne, komunikacja, negatywny wpływ presji.

Zuzanna Wędołowska

Czytaj bio

Maria Szyfter

Czytaj bio

19:15 – Miostymulacje wspomagające naukę pobierania pokarmów z łyżeczki, odgryzania, gryzienia, żucia i picia z kubka otwartego oraz przez słomkę.

Maria Szyfter

Podczas wykładu omówione zostaną stymulacje z zakresu terapii miofunkcjonalnej przygotowujące obszar orofacjalny do pobierania i obróbki pokarmów oraz płynów.

Agenda

  • Przygotowanie Dziecka do ćwiczeń miostymulacyjnych związanych z jedzeniem
  • Stymulacje przygotowujące obszar orofacjalny do pobierania pokarmu z łyżeczki. Krótki przegląd łyżeczek.
  • Stymulacje przygotowujące obszar orofacjalny do odgryzania, gryzienia i żucia. Przydatne pomoce.
  • Stymulacje przygotowujące obszar orofacjalny do pobierania płynów z kubka otwartego oraz przez rurkę. Dobór akcesoriów.

14-DNIOWY DOSTĘP DO WYKŁADÓW.

PRELEGENCI

Anna Piszczek

pedagożka, propagatorka metody baby led weaning w Polsce, współautorka kursów, webinarów, książek, licznych artykułów edukacyjnych na temat rozszerzania diety metodą BLW, współorganizatorka jedynej w Polsce ogólnopolskiej konferencji dla specjalistów na temat prawidłowego rozszerzania diety „Karmienie ma znaczenie”. Edukatorka żywieniowa, współautorka licznych książek kucharskich, autorka edukacyjnego bloga o żywieniu dzieci alaantkoweblw.pl.

Agnieszka Słoniowska

Żona oraz mama 5 -orga dzieci. Fizjoterapeutka z ponad 20-to letnim stażem, terapeutka neurorozwojowa, pracująca w nurcie bliskościowym. Odbyte szkolenia, m.in : PNF, SI, NDT- Bobath basic & baby, kinesiotaping, podejście osteopatyczne w pediatrii, wczesne wykrywanie autyzmu, praca z dzieckiem z ADHD, instruktorskie oraz trenerskie – Shantala Special Care, psycholog in spe. Wykładowca na studiach podyplomowych tematyką związanych z: terapią ręki, terapią widzenia, fizjoterapią oraz SI małego dziecka, Autorka warsztatów dla rodziców i profesjonalistów z zakresu rozwoju i pielęgnacji niemowlęcia m.in: Dobry Start Dziecka, Promotor DSD, Ocena gotowości małego dziecka do funkcji jedzenia w ujęciu sensomotorycznym. Autorka artykułów do publikacji pod redakcją wydawnictwa “Od Pestki do ogryzka” na temat pozycjonowania do karmienia niemowląt ze wzorcem odgięciowym, oraz responsywności w procesie karmienia niemowlęcia. Współtwórczyni szkoły Dotyk i Więż – kursy instruktorskie masażu Shantala

Marta Baj-Lieder

Logopeda wczesnej interwencji, terapeuta integracji sensorycznej, międzynarodowy instruktor metody Butejki, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta metody ETTHNO w podejściu Esther de Ru, terapeuta karmienia, terapeuta SOS Approach to Feeding, instruktor masażu Shantala. Wykładowca akademicki, pedagog. Autor licznych artykułów i książek dla specjalistów, rodziców i dzieci. Prowadzi Centrum Terapii Logop w Gdańsku. Współprowadzi Szkołę Terapii Karmienia Od Pestki Do Ogryzka. Współzałożyciel Wydawnictwa Pestka i Ogryzek

Agnieszka Polak

Neurologopeda i terapeuta NDT-Bobath. Pracuje w Klinice Rehabilitacji Instytutu-„Pomnika Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie oraz konsultuje inne oddziały szpitala. Podejmuje całościową terapię neurologopedyczną pacjentów w wieku 0-18 lat o szerokim spektrum diagnoz: choroby neurologiczne, choroby nerwowo-mięśniowe, choroby metaboliczne, stany po wypadkach i urazach wielonarządowych, a także pacjenci onkologiczni. Wykładowca, opiekun praktyk, staży oraz wolontariatów w zakresie logopedii/neurologopedii organizowanych w Klinice. Autorka publikacji i wystąpień na konferencjach naukowych. W trakcie badań do pracy doktorskiej w dziedzinie nauk medycznych, koncentrujących się na ocenie skuteczności prowadzenia łączonej terapii zaburzeń karmienia i terapii zaburzeń komunikacji w porównaniu do izolowanej terapii zaburzeń karmienia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.

Zuzanna Wędołowska

Dietetyk, psycholog, od 2015 zajmująca się tematyką żywienia dzieci. Wspiera rodziców w budowaniu pozytywnej relacji ich dzieci z jedzeniem. Specjalizuje się w tematyce rozszerzania diety oraz rozwojowej neofobii żywieniowej. Autorka książek, e-booków i szkoleń specjalistycznych. Publikuje artykuły dla rodziców na stronie www.szpinakrobibleee.pl 

Maria Szyfter

logopeda, pedagog specjalny, terapeuta karmienia, kognitywista, terapeuta ręki. Specjalizuje się w terapii najmłodszych dzieci, szczególnie z różnymi współtowarzyszącymi niepełnosprawnościami i z wyzwaniami jedzeniowymi. Właścicielka CzuJemy Maria Szyfter – Szkoła Terapii Karmienia, Logopedia w Centrum Wspierania Rozwoju w Rokietnicy. Prowadzi zajęcia indywidualne, grupowe, warsztaty dla Rodziców, szkolenia dla Specjalistów, konsultacje dla Rodziców i Specjalistów. Autorka licznych pomocy terapeutycznych DIY, piosenek, wierszyków, z którymi dzieli się m.in. podczas wtorkowych spotkań na żywo na FB CzuJemy. Współautorka ebooka „Zabawa. Jak przejść od presji do zabawy, aby pomóc dziecku polubić warzywa” oraz książek „Bajki logopedyczne Misia API”. Prywatnie szczęśliwa Żona i Mama Dwójki Małych Wyścigowców, Członek Zarządu Stowarzyszenia Shifter Karting Racing Team. Nie wyobraża sobie pracy bez pasji, stąd wszystkie w niej działania traktuje jak hobby, które nieustannie rozwija. Przydasięholik, Pieczenioholik i Szkolenioholik.