Dr Krzysztof Szamburski odpowiada na pytania uczestników webinaru w temacie JĄKANIA.

Agenda

Tym razem nie mamy gotowego planu.

Agendę stworzą pytania, które od Was otrzymamy, a nasz specjalista wypełni czas podczas webinaru konkretnymi i rzeczowymi odpowiedziami.

Jak zwykle będzie niezwykle profesjonalnie i merytorycznie!

Pytania przesyłajcie w komentarzach poniżej, lub poprzez facebook bądź za pośrednictwem formularza.

Podczas webinaru dodatkowo będzie można zadać pytanie naszemu Gościowi.

dr Krzysztof Szamburski

dyrektor Poradni TOP,  doktor nauk humanistycznych, psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej

Zaświadczenia

Ładowanie...

43 komentarze

  • Moje pytanie do dr Szamburskiego: czy z dziećmi w wieku przedszkolnym można pracować metodą wystukiwania sylab?

  • Pytanie do pana doktora.Jakie metody w terapii jąkania są najlepsze /najskuteczniejsze u najmłodszych dzieci? Mam na myśli wiek 5 lat.

  • Jakie działania profilaktyczne uważa Pan za najbardziej skuteczne i pożądane jeśli chodzi o jąkanie?

  • Moje pytanie dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym konkretnie 5-6 lat u których zaczyna pojawiać się delikatne jąkanie, zacinanie w mowie. Jaką terapię zastosować?

  • Kiedy ma nas zaniepokoić jąkanie u dziecka, a kiedy jest to etap przejściowy? Jak to rozróżnić?

  • Na co zwrócić szczególna uwagę w terapii niepłynności mówienia osób z niepełnosprawnością intelektualną ? Jakie są rokowania terapii jeśli taki pacjent nie widzi u siebie problemu.? Czy korekcję wady wymowy prowadzimy jednocześnie z terapią jąkania jeśli współistnieją te wady równocześnie?

  • Pytania:
    1 . Czy wychowanie w rodzinie dwujęzycznej może mieć wpływ na pojawienie się jąkania u dziecka 3 letniego?
    2. Kiedy mówimy o jąkaniu w przypadku dziecka 3 ,4- letniego? Kiedy należy podjąć terapię?
    3. Czy należy uświadamiać dziecko o jego problemie z jąkaniem?

  • Co zrobić, jeśli u dziecka (10 lat) występuje i jąkanie i sygmatyzm międzyzębowy 3 szeregów? Od czego zacząć terapię: jąkania, sygmatyzmu, czy może równolegle?

  • Jak spowolnić mowę dziecka, 4. klasa? Zbyt szybka mowa powoduje zacięcia, powtarzanie, jąkanie. Powoduje to też mieszanie trzech szeregów, choć w izolacji głoski są wypowiadane poprawnie.

  • Jąkanie a dysleksja- na ile wiarygodna (podczas badania w poradni) jest umiejetność czytania głośnego u ucznia jąkającego się? Jak to opisać w diagnozie?

  • Opóźniony start mowy u 8 latka. Trudność w rozpoczynaniu wypowiedzi, przeciąganie sylaby . Spowolnione tempo mowy. Jaką metodą pracować?

  • Jak pracować z dzieckiem, u którego jąkanie jest spowodowane silnym stresem lub nagłym przestraszeniem.

  • Czy Pan Dr ma jakiś sposób aby przebrnąć przez etap: w warunkach gabinetowych mowa jest płynna (techniki płynności mowy utrwalone i stosowane – dziecko jakby się przełącza na prawidłową wymowę), natomiast po wyjściu z zajęć wraca do starych nawyków? Wiem, że dużo zależy od wsparcia rodziny, jednak może są jakieś „dobre praktyki” na które jeszcze nie wpadłam:)

  • Czy jeżeli matka dziecka jąka się to jej dziecko będzie miało nawykową niepłynność mowy? (Skoro na co dzień słyszy taką mowę).

  • 1.Jąkanie u dzieci dwujęzycznych. Czy ma to wpływ? Dziecko, 6 letnie, którego pierwszym językiem jest język polski, jąka się bardziej w języku polskim niż angielskim. Dlaczego?
    2. Jąkanie a napady z tego powodu zlosci i agresji u dziecka? Jak sobie radzic? Co mówić, gdy dziecko myśli o sobie, że jest ” gorsze”.
    3. Jąkanie a pojawienie się różnego rodzaju tikow( mruganie, klaskanie, podskakiwanie). Jak pomoc dziecku i rodzicowi. Neurolog zaleca dla 6 latka leki na wyciszenie tikow.

  • 1. Jak pracować z dzieckiem z niepłynnościami mowy (wiek – 4-5 lat), kiedy tata dziecka jest osobą jąkającą się?
    2. Czy współpraca z psychologiem jest konieczna? Jak powinna wyglądać? Przypadki, w których widoczna jest emocjonalna huśtawka w domu pacjenta.

  • Dzień dobry. 3, 5 latek zaczął się delikatnie zacinać, powtarzać głoski, sylaby wyrazy, potem doszła głośna mowa i ruchy rąk. W ciągu tygodnia ogromna zmiana. Straszne bloki na początku wyrazu, napięcie mięśniowe od pasa w górę, współruchy (przechylanie głowy w bok, do przodu, marszczenie czoła, zaciskanie oczu, podskoki), wybuchy na siłę głosu z wyrzutem śliny, chrząkania, ciche pokasływanie. Według mamy nie stało się nic emocjonalnego. Dziecko przesadnie beka, miewał incydenty chrypki. Nie obciążony chorobami w wywiadzie. Sprawa świeża. Jak pomóc?
    Dziękuję za odpowiedż

  • Czy i kiedy do terapii powinien wkroczyć psycholog w przypadku najmłodszych dzieci (3 latki)? Rodzice o dużym poziomie zaniepokojenia jąkaniem dziecka.

  • Od czego zacząć lekkie/ umiarkowane „zacinanie się” głównie na 1.głosce u 30-latka?

  • Czy dziecko 3-letnie wymaga terapii logopedycznej, czy traktujemy mowę jako proces rozwojowy?

  • Jak i kiedy włączać rodziców do terapii?
    Czy u młodszych dzieci więcej terapii pośredniej czy bezpośredniej?

  • Witam. Miałam zajęcia z prof. Węsierską i według niej nowoczesne pojmowanie jąkania i planowania terapii powinno opierac się nie tyle w minimalizowaniu objawów jąkania, co na zaakceptowaniu faktu,że jest się osobą jąkającą. Czy podziela Pan tą opinię?

  • Jak traktować niepłynność mowy u dziecka 4-letniego? Pierwsze symptomy niepłynności zauważone, kiedy dziecko miało 2,5 roku. Jak powinno w tej sytuacji wyglądać postępowanie?

  • Cieszymy się, że udało się zaprosić taki autorytet w dziedzinie logopedii.
    Pytanie

    Który z czynników w terapii jąkania ma największe znaczenie w robieniu postępów pacjenta i doprowadzeniu do sukcesu?

  • Czy zdarza się Panu Doktorowi wykluczyć jąkanie u zgłaszających się pacjentów i postawić diagnozę Giełkotu?
    Jakie kryteria różnicowe pomiędzy jąkaniem a giełkotem są dla Pana najistotniejsze, na co w sposób szczególny zwraca Pan uwagę w swojej wieloletniej praktyce zawodowej?

  • Czy terapia logopedyczna powinna być wsparta psychoterapią? Chłopiec, klasa V, z niepłynnością mówienia, postać spastyczna, liczne współruchy, niskie poczucie wartości, problemy w relacjach interpersonalnych, podejrzany był o Zespół Tourette’a (wykluczono). Zaproponowałam wsparcie psychologiczne. Pani terapeuta po jednej wizycie uznała, że nie potrzeba??

  • Witam serdecznie.
    Mam pytanie dotyczące postępowania z dzieckiem-
    Chłopiec ma 14 lat. Jest inteligentny, wrażliwy, ambitny.
    jąka/ zacina się. Na co zwrócić uwagę- czy potrzebna terapia specjalistyczna czy stosować techniki oddychania, inne- jakie?
    Chłopiec nie jest objęty żadną terapią.
    Gdy mówi dużo, szybko, emocjonalnie- pojawia się problem powtarzania pierwszych sylab w słowach. Często występuje publicznie- recytacje, przedstawienia szkolne- i wtedy ten problem. nie pojawia się.
    Będę wdzięczna za wskazówki co do dalszego postępowania.

  • Czy niepłynność u 3 latka powinna już niepokoić. Czy należy już podejmować działania terapeutyczne, czy tylko udzielić wskazówekdla rodziców, jak postępować?

  • Pytanie: z jakiego powodu najczęściej logopedzi mylą jąkanie od fizjologicznej niepłynności mowy?

  • Pytania
    Skąd się bierze jąkanie ?
    Czy jest zaraźliwe? ( z ciekawości bo jak się jąkałam to siostra i brat też zaczęli)
    Czy da się całkowicie zlikwidować jąkanie ? (Mam 20 lat i do tej pory sobie nie poradziłam)

  • Moje pytanie: Dziecko będąc w wieku przedszkolnym jąkało się. Następnie w trakcie rozwoju chłopca to minęło. Po ok. 2 – 3 lata, gdy chłopiec jest w klasie II – powróciło. Jak Pan doktor to ocenia (jakie mogą być przyczyny i jakie dalsze kroki by Pan proponował). Z góry dziękuję.

  • Jakie symptomy decydują o konieczności podjęcia terapii z dzieckiem? Innymi słowy: co wskazuje, że terapia jest bezwzględnie konieczna?

    Czy jeśli dziecko „się zacina”, to jest szansa, że jest to etap przejściowy i samoistnie się zakończy?

  • Jakie są najlepsze metody terapii dla osób dorosłych, które borykają się z problemem jąkania?

  • Czy dziecko w wieku 2 lat może na wskutek traumatycznego przeżycia np. Odebranie na siłę smoczka. Może się jakac?

  • Moja 4,5 letnia córka zacina się, jąka. Miała q-eeg. Wykazało zaburzenia. Szukam pomocy. Córka jest wycofana, obawia się obcych. Mocno reaguje na stres właśnie jąkaniem.