Zapraszamy serdecznie na BEZPŁATNĄ KONFERENCJĘ ONLINE organizowaną przez Polski Związek Logopedów we współpracy z Akademią Logopedy. Tematy, które zaprezentują prelegenci dotyczyć będą wielu istotnych kwestii, m.in.:
- współpracy logopedy z rodziną na przykładzie terapii dziecięcej apraksji mowy,
- oceny funkcjonalnej zaburzeń mowy w oparciu o ICF,
- wykorzystania AAC w praktyce edukacyjnej,
- wsparcia logopedycznego i współpracy z rodziną dzieci z chorobami nowotworowymi,
- zostaną przedstawione także praktyczne wskazówki dotyczące budowania nawyku ćwiczeń w domu u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
Na koniec, poruszony zostanie bardzo ważny dla każdego logopedy temat – pani Milena Stasiak opowie o projekcie ustawy o zawodzie logopedy i samorządzie zawodowym logopedów. Zespół prelegentów tworzą specjaliści-praktycy, stąd mogą Państwo spodziewać się dużo praktycznej wiedzy!
W imieniu Organizatorów – serdecznie zapraszamy!

Data konferencji: 14 marca 2025 (piątek), godz. 16:20 – 20:00

Zapisy:
Agenda

O prowadzących
mgr Milena Stasiak – logopeda/neurologopeda/glottodydaktyk. Zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń komunikacji – odmiany mówionej i pisanej języka, posiada praktykę terapeutyczną oraz trenerską. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując w poradni psychologiczno–pedagogicznej, placówkach edukacyjnych, medycznych oraz prowadząc prywatną praktykę, jest certyfikowanym diagnostą i terapeutą licznych narzędzi i metod. Współpracuje z uczelniami i ośrodkami szkoleniowymi. Reprezentując Polski Związek Logopedów, jako przewodnicząca PZL obecnej kadencji, zainicjowała i koordynuje prace związane z projektem ustawy o zawodzie logopedy i samorządzie zawodowym logopedów, opiniuje akty prawne, testuje narzędzia diagnostyczne i opracowuje rekomendacje pomocy logopedycznych, organizuje konferencje, seminaria, szkolenia dla logopedów, realizuje projekty PZL we współpracy z innymi podmiotami.
mgr Katarzyna Wysocka – neurologopeda, audiofonolog, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta metod słuchowych Johansena IAS oraz Neuroflow ATS. Twórca pierwszego w Polsce, recenzowanego kursu online „Audiologia w logopedii” oraz kursu „Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci”. Założyciel i redaktor platformy edukacyjnej „Akademia Logopedy”.

Abstrakt wystąpienia
Podczas wykładu zaprezentowana zostanie krótka charakterystyka dziecięcej apraksji mowy. Przedstawione zostaną różne modele współpracy między rodziną i logopedą, znaczenie edukowania rodzica w procesie terapeutycznym, oraz wybrane dobre praktyki na przykładzie terapii dziecka z dziecięcą apraksją mowy, które z łatwością można zaadaptować do innych zaburzeń.
O prelegentce
mgr Ewa Grzelak – logopeda, terapeuta AAC, szkoleniowiec, trener MÓWika i mentor, terapeuta metody PROMPT, glottodydaktyk, a przede wszystkim praktyk. Pracuje z dziećmi z różnymi problemami związanymi z komunikowaniem się i mówieniem. W praktyce logopedycznej opiera się na wspomaganiu mówienia za pomocą AAC. Ciągle pogłębia swoją wiedzę, kładąc szczególny nacisk na metody pracy z dzieckiem z autyzmem, dziecięcą apraksją mowy, afazją motoryczną i zaburzeniami komunikowania się. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się, prowadząc szkolenia dla terapeutów i rodziców, wykłady dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz własną stronę internetową www.apraksja.pl. Prelegentka na licznych konferencjach, zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in „AAC in the cloud”, „Apraxia Kids National Conference”).Prywatnie mama 16-letniego Huberta, chłopca z autyzmem i dziecięcą apraksją mowy, użytkownika AAC. Współautor publikacji „Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej” E. Przebinda, M. Michalik, E.Grzelak (Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2023)

Abstrakt wystąpienia
Ocena funkcjonalna w oparciu o ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) daje możliwość określenia aktualnych możliwości dziecka w zakresie różnych sfer jego funkcjonowania, w tym także mowy. Tym samym podkreśla jego umiejętności, kompetencje, możliwości. Nie koncentruje się jedynie na trudnościach, brakach, ale na poznaniu mechanizmów i uwarunkowań psychologicznych, osobowościowych oraz środowiskowych. Zgodnie z założeniami ICF ocena dotyczy kluczowych obszarów funkcjonowania dziecka w zakresie czynników osobowych, środowiskowych, uczestnictwa i aktywności. Podejście funkcjonalne w zakresie zaburzeń języka i komunikacji daje zdecydowanie szersze możliwości poznania przyczyn tych nieprawidłowości, a także przy uwzględnieniu czynników biologicznych i uwarunkowań społecznych. Pozwala to także na uporządkowanie postępowania diagnostycznego, a następnie podjęcia adekwatnych kroków w terapii z uwzględnieniem aktualnych potrzeb dziecka. Ważnym aspektem jest fakt, że podejmowane czynności w zakresie oceny funkcjonalnej oparte są na aktualnej wiedzy (popartej badaniami naukowymi), a także praktyki logopedycznej
O prelegentce
dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, prof. UAM – pedagog specjalny-surdopedagog, psycholog, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej. Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Krajowy Koordynator Europejskiej Agencji ds. Edukacji Włączającej, Liderka Zadania 3 w Projekcie Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży (Edukacja włączająca) Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Kierownik studiów podyplomowych „Surdologopedia” UAM w Poznaniu, diagnosta i terapeuta w Qbig Junior Centrum Diagnozy i Terapii dla Dzieci
i Młodzieży w Łodzi.
Od ponad 19 lat pracuje z małymi dziećmi w zakresie wspomagania ich rozwoju poznawczego i komunikacji; prowadzi indywidualne konsultacje psychologiczne zarówno dla dzieci, młodzieży jak i ich rodziców. Współpracuje z nauczycielami w zakresie dostosowania metod i form pracy dla dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i komunikacyjnymi. Specjalizuje się w diagnozie i terapii logopedycznej i psychologicznej dzieci z afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, z uszkodzonym słuchem, z opóźnionym rozwojem mowy, a także z innymi zaburzeniami mowy i wymowy. Autorka wielu publikacji naukowych, uczestniczka konferencji naukowych i popularno-naukowych z zakresu logopedii, pedagogiki specjalnej, psychologii.

Abstrakt wystąpienia
W prezentowanej koncepcji kluczowe jest postrzeganie rozwoju dziecka w Modelu Aktywnym, w kontekście jego środowiska i codziennych aktywności. Wystąpienie zawiera filmy dokumentujące nabywanie kompetencji komunikacyjnych Olafa, Kuby i Olka. Prezentowane rozwiązania ukazują nabywanie autonomii komunikacyjnej oraz ich uczestnictwo w życiu społecznym. Osoby korzystające z AAC wymagają od partnerów różnych kompetencji i dostosowań. Ciągła identyfikacja potrzeb, umiejętności i zainteresowań pozwoliła rozwinąć różne rodzaje indywidualnych systemów komunikacyjnych.
O prelegentce
dr Magdalena Grycman – dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista AAC, biegły sądowy z zakresu AAC. Założycielka Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Stypendystka Prentke Romich Scholarship. Konsultantka wiodąca „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Project. Przewodnicząca Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication). Ekspert projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych” oraz współautorka instrumentu „System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji AAC” zarządzanych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, PFRON, PSONI oraz Fundacje im. Królowej Polski św. Jadwigi. Członek pierwszej Polskiej Rady ds. AAC i ETR. Jest autorką licznych książek i artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej. Realizuje cykl szkoleń „Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół i rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji” oraz wykłada na terenie całej Polski. Obejmuje opieką merytoryczną kilkanaście ośrodków i szkół na terenie całego kraju.

Abstrakt wystąpienia
Choroby nowotworowe u dzieci pojawiają się zazwyczaj przed 10 r.ż. Wśród nich wymienia się najczęściej białaczki i guzy mózgu. Celem podejmowanego leczenia jest przede wszystkim pokonanie choroby i zachowanie życia. Choroby onkologiczne, mimo możliwej uleczalności, mogą wywołać różne konsekwencje, w tym również te w postaci zaburzeń mowy i jedzenia. Celem wystąpienia jest zaprezentowanie najważniejszych zagadnień z perspektywy onkologopedii dziecięcej uwzględniając współpracę z rodzicami i dziećmi z chorobami nowotworowymi.
O prelegentce
dr hab. Agnieszka Hamerlińska – prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Akademii Mazowieckiej w Płocku, logopeda, pedagog, psycholog. Twórczyni pojęcia onkologopedia, ukończyła psychoonkologię w praktyce klinicznej. Fundatorka Fundacji Onko-Strefa. Od lat współpracująca z różnymi towarzystwami, których członkami i członkiniami są osoby
po nowotworach głowy i szyi. Autorka publikacji naukowych z zakresu onkologopedii i neurologopedii. W swojej pracy zawodowej, naukowej i dydaktycznej łączy zamiłowanie do logopedii, pedagogiki i psychologii.

Abstrakt wystąpienia
Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy wymaga ścisłej współpracy logopedy z rodzicami. Celem wystąpienia jest przedstawienie skutecznych metod angażowania rodziców w terapię domową, co znacząco poprawia jej efektywność i przyspiesza rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka. Współpraca ta obejmuje przekazywanie wiedzy o technikach i metodach terapeutycznych, a także wskazówek dotyczących ćwiczeń i zabaw do wykonywania w domu, co zapewnia ciągłość i spójność terapii. W trakcie wystąpienia omówione zostaną konkretne strategie, takie jak regularne spotkania i konsultacje, dostosowywanie stymulacji do potrzeb dziecka i rodziny oraz budowanie nawyku pracy w domu. Poruszone zostaną również aspekty psychologiczne i emocjonalne związane ze wspieraniem rodziców w ich roli partnerów w terapii.
O prelegentce
mgr Maria Szyfter – logopeda, pedagog specjalny, terapeuta karmienia, kognitywista, terapeuta ręki. Specjalizuje się w terapii najmłodszych dzieci, szczególnie z różnymi współtowarzyszącymi niepełnosprawnościami i z wyzwaniami jedzeniowymi. Właścicielka CzuJemy Maria Szyfter – Szkoła Terapii Karmienia, Logopedia w Luboniu. Wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzi zajęcia indywidualne, grupowe, szkolenia dla Specjalistów, konsultacje dla Rodziców i Specjalistów. Autorka ebooka „Proste inspiracje na orofacjalne stymulacje” z nagraniami audio. Autorka licznych pomocy terapeutycznych DIY, piosenek, wierszyków. Współautorka książek „Bajki logopedyczne Misia API” (z Agatą Kaliną) oraz ebooka „Zabawa – jak przejść od presji do zabawy, aby pomóc dziecku polubić warzywa.” (z Zuzanną Wędołowską).

Abstrakt wystąpienia
Podczas wystąpienia zostaną przedstawione aktualności związane z przygotowywanym projektem ustawy o zawodzie logopedy i samorządzie zawodowym logopedów.
W odniesieniu do projektowanych zapisów w projekcie podkreślona zostanie problematyka związana z wypracowanymi kompromisami i utrzymującymi się różnicami w oczekiwaniach części środowisk logopedycznych. Zaprezentowany zostanie także proces realizacji
i planowania poszczególnych etapów pracy.
Agenda:
- W jakiej formie będą przebiegać konsultacje społeczne?
- Dlaczego logopedom potrzebna jest odrębna ustawa?
- Jakie zapisy w projekcie uzgodniono z różnymi środowiskami logopedycznymi?
- Które zagadnienia wymagające regulacji są odmiennie interpretowane przez poszczególne grupy merytoryczne powołane przez PZL do prac nad projektem ustawy?
- Jakie są perspektywy dalszego procedowania projektu?
O prelegentce
mgr Milena Stasiak – logopeda/neurologopeda/glottodydaktyk. Zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń komunikacji – odmiany mówionej i pisanej języka, posiada praktykę terapeutyczną oraz trenerską. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując w poradni psychologiczno–pedagogicznej, placówkach edukacyjnych, medycznych oraz prowadząc prywatną praktykę, jest certyfikowanym diagnostą i terapeutą licznych narzędzi i metod. Współpracuje z uczelniami i ośrodkami szkoleniowymi. Reprezentując Polski Związek Logopedów, jako przewodnicząca PZL obecnej kadencji, zainicjowała i koordynuje prace związane z projektem ustawy o zawodzie logopedy i samorządzie zawodowym logopedów, opiniuje akty prawne, testuje narzędzia diagnostyczne i opracowuje rekomendacje pomocy logopedycznych, organizuje konferencje, seminaria, szkolenia dla logopedów, realizuje projekty PZL we współpracy z innymi podmiotami. Autorka artykułów o praktycznych aspektach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej. Redaguje merytorycznie wybrane numery dwumiesięcznika ,,Forum Logopedy”. Ponadto:
- redaktor naczelna czasopisma ,,Wielkopolski Przegląd Logopedyczny”,
- ekspert merytoryczny projektu ,,Narzędzia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej”, zrealizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie;
- autorka i ekspert projektu PZL ws. dostosowania wymagań programowych na sprawdzianach i egzaminach szkolnych w Komunikatach CKE dla dzieci z afazją oraz z zaburzeniami mowy.

Serdecznie zapraszamy!