Towarzyszenie czy terapia? Wsparcie dziecka z autyzmem

Czy terapeutyzować, czy jedynie towarzyszyć dziecku z autyzmem? Jak wyznaczyć granicę między neuroróżnorodnością a zaburzeniem? Na spotkaniu odpowiem na te oraz inne nurtujące nas pytania.

Agenda

W podejściu do terapii dzieci z autyzmem pojawia się wiele dylematów. Zastanawiamy się, czy lepszym rozwiązaniem jest prowadzenie terapii, czy jedynie towarzyszenie dziecku w jego naturalnym rozwoju. Pojawia się także pytanie o zasadność rozróżniania neuroróżnorodności od zaburzenia oraz o to, gdzie leży granica między nimi. Kluczowe staje się również określenie, co może stanowić realny cel terapeutyczny, a co jest naturalnym przejawem neuroróżnorodności, który nie wymaga zmiany.

Podczas spotkania omówię następujące kwestie:

  • Terapeutyzować czy towarzyszyć? – które podejście i w jaki sposób najlepiej dostosować do dziecka.
  • Czy możemy różnicować neuroróżnorodność od zaburzenia, a jeśli tak, to w jakich przypadkach?
  • Gdzie jest cienka granica i czy jest możliwa do uchwycenia? – wyzwania w określeniu, co stanowi neuroróżnorodność i czy można ją jednoznacznie oddzielić od zaburzenia.
  • Co może być celem terapeutycznym, a co jest wyrazem atypowego rozwoju lub neuroróżnorodności i nie podlega zmianie.

Zapraszam na spotkanie, podczas którego postaram się odpowiedzieć na te nurtujące nas pytania.

Data

19.11.2024 (wtorek), godz. 21:00

Zapisy






Joanna Pałasz

logopedka kliniczna terapii wczesnodziecięcej, pedagożka. Specjalizuje się w terapii małych dzieci z zaburzeniami komunikacji i rozwoju języka, diagnostka dzieci z ASD. Pasjonatka pracy z Małym Dzieckiem z trudnościami w komunikacji z wykorzystaniem zabawy. Wieloletnia wykładowczyni akademicka.

Współinicjatorka ogólnopolskiej akcji logopedów „272 – Dwa słowa na dwa lata to o dwieście słów za mało”. Bierze czynny udział jako prelegentka w konferencjach dotyczących zaburzeń ze spektrum autyzmu. Dzieli się wiedzą podczas szkoleń dla specjalistów, studentów, a także rodziców.

Autorka wielu książek m.in.: „Zabawy na start. Program terapii małego dziecka z ASD”, „Przedszkolak w potrzebie”, „Zaczytanki” – serii książeczek dla małych dzieci oraz pomocy terapeutycznych.